زمینه و هدف : بیماری تب مالتیکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است کههمچنان به عنوان یک مسأله مهمبهداشتی و اقتصادی مطرح می باشد. آموزش به روستاییان دامدار بر اساس مدل پرسید به علت اثربخشبودن و گستردگی آن ازراهکارهای اصلی در کنترل وپیشگیری بیماری تب مالت به شمار می رود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه مداخله آموزشی براساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده در روستاییان شهرستان خمین در پیشگیری از تب مالت انجام گرفت.
روش بررسی : این مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده شاهد دار بود. جمعیت مورد مطالعه 400نفر از مردان مناطق روستایی شهرستان خمین در سال 1385 بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی پرسید بود. پایایی این پرسشنامه از طریق آزمون ثبات درونی در فاز پایلوت بر روی 25 نفرتایید شد.به منظور تعیین اعتماد علمی از روایی صوری استفاده شد. مداخله آموزشی در طی سه جلسه، به صورت یک بار در هفته و به مدت 60الی90 دقیقه بر اساس سازههای مدل پرسید صورتگرفت و نمونه های پژوهش به مدت 3 ماه پیگیری شدند و اطلاعات قبل و بعداز مداخله سنجیده شد. ازآزمون های تی مستقل، تی زوج و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعد کننده(آگاهی و نگرش)، عوامل تقویت کننده و عوامل قادر ساز در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیدار آماری را نشان داد(05/0 > (P .
نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید میتواند تاثیر مثبتی در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده درپیشگیری از تب مالت داشته باشد.
کلید واژه ها: آموزش بهداشت، مدل پرسید، تب مالت
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |