دوره 9، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1391 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 60-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oruoji M A, hashemi S J, Hazavehei S M, chrkazi A, javaheri J, moazeni M. The Positive Impact of Educational Intervention Program Based on Precede Model on Preventive Behaviors to Reduce Brucellosis in the Rural People of Khomein. J Res Dev Nurs Midw 2012; 9 (1) :51-60
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-212-fa.html
عروجی محمد علی، هاشمی سید ایرج، هزاوه ای سید محمد مهدی، چرکزی عبدالرحمان، جواهری جواد، موذنی محمد. تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بررفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در روستاییان شهرستان خمین. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1391; 9 (1) :51-60

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-212-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، Ali3vt@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی خمین
3- دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
5- دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (29443 مشاهده)

  زمینه و هدف : بیماری تب مالت­یکی از بیماری­های مشترک بین انسان و حیوان است که­همچنان به عنوان یک مسأله مهم­بهداشتی و اقتصادی مطرح می باشد­. آموزش به روستاییان دامدار بر ­ اساس مدل پرسید به علت اثر­بخش­بودن و گستردگی آن ازراهکارهای اصلی در کنترل و­پیشگیری بیماری تب مالت به شمار می رود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه مداخله آموزشی براساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده در روستاییان شهرستان خمین در پیشگیری از تب مالت انجام گرفت.

  روش بررسی : این مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده شاهد دار بود. جمعیت مورد مطالعه 400نفر از مردان مناطق روستایی شهرستان خمین در سال 1385­ بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی پرسید بود. پایایی این پرسشنامه از طریق آزمون ثبات درونی در فاز پایلوت بر روی 25 نفرتایید شد.به منظور تعیین اعتماد علمی از روایی صوری استفاده شد. مداخله آموزشی در طی سه جلسه، به صورت یک بار در هفته و به مدت 60الی­90 دقیقه بر اساس سازه­های مدل پرسید صورت­گرفت و نمونه های پژوهش به مدت 3 ماه پیگیری شدند و اطلاعات قبل و بعداز مداخله سنجیده شد. ازآزمون های تی مستقل، تی زوج و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.

  یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعد کننده(آگاهی و نگرش)، عوامل تقویت کننده و عوامل قادر ساز در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­دار آماری را نشان داد(05/0­ > ­(P .

  نتیجه­گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید می­تواند تاثیر مثبتی در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده درپیشگیری از تب مالت داشته باشد.

  کلید واژه ها: آموزش بهداشت، مدل پرسید، تب مالت

واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، مدل پرسید، تب مالت
متن کامل [PDF 249 kb]   (3717 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb