دوره 9، شماره 2 - ( 11-1391 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 81-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، ghkoochaki@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
5- دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (26938 مشاهده)

  زمینه و هدف: الگوی بین نظریه­ای ­ ، یکی از الگوهایی است که برای تبیین فعالیت فیزیکی منظم به کار می رود. این مطالعه با هدف بررسی­وضعیت فعالیت فیزیکی منظم بر اساس سازه­های الگوی بین نظریه­ای در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی­ گلستان انجام­گرفت.

  روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 295 دانشجو به روش نمونه­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار­گردآوری داده­ها، پرسشنامه های مراحل تغییر مارکوس و همکاران و پرسشنامه تعادل تصمیم گیری نیگ و همکاران بود. روایی ابزارهای فوق ازطریق اعتبار محتوا و روایی صوری و پایایی آن ها از طریق آزمون مجدد مورد تایید قرار­گرفت­. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون­های آماری کای- اسکوئر، رگرسیون لوجستیک و آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی­ توکی انجام­گرفت.

  یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار­ افراد مورد بررسی 05/3 ± 89/21 سال بود. 5/89 درصد مجرد و 5/67 درصد زن بودند. 3/60 درصد در مرحله پیش تفکر، 8/8 درصد در مرحله تفکر، 9/11 درصد در مرحله آمادگی، 5/9 درصد در مرحله عمل و 5/9 درصد دیگر­در مرحله نگهداری بودند. بین مراحل تغییر با فواید درک شده و موانع درک شده ­ ارتباط معنی­داری وجود داشت(05/0 ­ P< ). متغیر­های جنسیت پسر و سازه موانع درک شده، بیشترین اثر پیشگویی کنندگی به منظور انجام فعالیت منظم فیزیکی را داشتند­(05/0­ P < ).

نتیجه­گیری: اکثر دانشجویان مورد بررسی، ­زندگی بدون تحرکی دارند­. مداخلات برنامه ریزی شده در جهت حرکت آن ها به مرحله نگهداری محسوس است. افزایش منافع­ درک شده و کاهش موانع درک شده می تواند سودمند باشد.
متن کامل [PDF 290 kb]   (4565 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.