دوره 10، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 17-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badeleh M, Fathi M, Aghamohammadian H R, Badeleh M T. The Effect of Group Cognitive Behavioral Hypnotherapy on Increasing Self-esteem of Adolescents. J Res Dev Nurs Midw. 2013; 10 (1) :17-24
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-313-fa.html
بادله مرتضی، فتحی مهدی، آقا محمدیان حمید رضا، بادله محمد تقی. اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان نوجوان. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1392; 10 (1) :17-24

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-313-fa.html


1- دانشگاه آزاد واحد تربت جام‌ ، Mbadeleh2004@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (16473 مشاهده)

  زمینه وهدف­: دوره نوجوانی، مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. این دوره به علت بحران های خاص سبب بروز مشکلاتی می شود. یکی­از مهم ترین مسائل در این دوره، کاهش عزت نفس در نوجوانان است. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختی- رفتاری- گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان انجام پذیرفت.

  روش بررسی: جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان ساکن در مدارس شبانه روزی شهرستان تایباد در سال تحصیلی91-90 بود که با استفاده از روش­ نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از 250 نفر از نوجوانان ساکن در یک مرکز شبانه­روزی­، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت به عمل آمد و با توجه به نمره عزت نفس پایین­(کمتر از نقطه برش 23) 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 جلسه 2 ساعتی تحت مداخله هیپنوتراپی شناختی- رفتاری قرار گرفتند و گروه­کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. بعد از اتمام دوره به­منظور بررسی میزان تغییرمتغیر وابسته­(میزان عزت نفس)، دوباره آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هر­دو گروه اجرا گردید. داده­های­حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانس و با نرم افزار آماری S pss-19 تحلیل گردید.

  یافته ها: تحلیل آزمون کواریانس نشان داد که نمرات عزت نفس در گروه ­هیپنوتراپی شناختی­-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است ­­(1 0/0 p< ).

  نتیجه­گیری: هیپنوتراپی شناختی-­رفتاری-­گروهی می تواند منجر­به افزایش عزت نفس نوجوانان شود. تحقیقات­ بعدی با دوره­های پیگیری به منظور حصول اطمینان از تداوم اثر­بخشی پیشنهاد می گردد.

 

متن کامل [PDF 263 kb]   (3309 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Research Development in Nursing & Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb