دوره 11، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 22-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Memarian R, kavosi A, Vanaki Z, Nasiri H, Hesam M, Jouybari L et al . Effect of Competency-based-Training Program on Resuscitation Outcomes. J Res Dev Nurs Midw. 2014; 11 (2) :22-30
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-623-fa.html
معماریان ربابه، کاوسی علی، ونکی زهره، نصیری حسین، حسام مسلم، جویباری لیلا و همکاران.. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت پرستاران برپیامدهای ناشی از احیای قلبی- ریوی . Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1393; 11 (2) :22-30

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-623-fa.html


1- ، ali_kavosi1365@yahoo.com
چکیده:   (18041 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی و رشد بی سابقه درعلوم پزشکی در زمینه احیای قلبی- ریوی، متاسفانه میزان زنده ماندن افراد و پیامد‌های ناشی از احیا هم چنان ضعیف است، براین اساس نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری درزمینه احیای قلبی- ریوی یک ضرورت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برصلاحیتCompetencey Based Training (C.B.T) بر پیامدهای ناشی از احیای قلبی- ریوی انجام شد.
 روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی، نمونه گیری غیرتصادفی، دارای دو گروه آزمون(15پرستار) و کنترل(15پرستار) درمراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1390) انجام شد. ابزارگردآوری اطلاعات، شامل فرم ثبت و گزارش احیای قلبی- ریوی بود. برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت در زمینه احیای قلبی- ریوی طراحی و درگروه آزمون اجرا شد. داده ها در دو مرحله قبل و 4 ماه بعد در دو گروه‌، جمع آوری و با نرم افزار SPSS-16‌ ، آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(کای دو، من ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
 یافته ها: در گروه آزمون پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت احیای قلبی- ریوی به ترتیب از 8/8 و 6/4 درصد به 20 و 6/15 درصد بعد از برنامه آموزشی ارتقا یافت که آزمون آماری ویلکاکسون تفاوت معنی‌داری را نشان داد (001/0P<). همچنین آزمون آماری من ویتنی تفاوت معنی داری بین پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت در دو گروه بعد از 4 ماه نشان داد (03/0P<). 
 نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت بر پیامدهای کوتاه و بلند مدت احیای قلبی- ریوی موثر می باشد، لذا پیشنهاد می گردد برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت به منظور بهسازی نیروی انسانی پرستاران بکار رود.
متن کامل [PDF 433 kb]   (1733 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Research Development in Nursing & Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb