دوره 11، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 77-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، salimi_331@yahoo.com
چکیده:   (27194 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول موفقیت آمیز، نیازمند آماده سازی موفقیت آمیز است و دانشگاه باید بتواند از طریق برنامه ریزی قدرت، اعتبار، شایستگی و ضرورت وجودی خود را حفظ کند. فرهنگ سازمانی، یک متغیر مستقل در مطالعات سازمانی و فرآیند برنامه ریزی محسوب می‌شود. فرهنگ سازمانی دانشکده‌های پرستاری بر رضایت شغلی اعضای هیات علمی و رهبری می‌تواند در توانمند سازی دانشجویان پرستاری موثر باشد. بر‌همین اساس این مطالعه به ارزیابی مولفه‌های فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی اعضای هیات علمی و اثربخشی رهبری در دانشکده‌‌های پرستاری پرداخته است.
 روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 184 نفر از اعضای هیات علمی پرستاری تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1391 با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای صورت گرفت. برای ارزیابی فرهنگ سازمانی از پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین (2006) و جهت ارزیابی رضایت شغلی از مقیاس رضایت شغلی اسپکتر JSS (1997) و برای ارزیابی اثربخشی رهبری، پرسشنامه رهبری تحقق یافته، بکار برده ‌شد. در تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مولفه‌های اصلی، ساختار عاملی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. 
 یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مولفه‌های مورد بررسی در پرسشنامه فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و اثر بخشی رهبری از قدرت تبیین کنندگی بالایی برخوردار بوده و باتوجه به تحلیل‌ عاملی تاییدی و شاخص های برازندگی بدست آمده، این پرسشنامه برای سنجش فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی اعضای هیات علمی و اثر بخشی رهبری از توان بالایی برخوردار است. 
 نتیجه گیری: می توان از نتایج این تحقیق برای آموزش مدیران، جهت ارتقای اثربخشی رهبری آن ها استفاده کرد.
متن کامل [PDF 615 kb]   (3805 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.