دوره 11، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 95-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimi M, Mohammad Hossini S, Karimi Z, Moghimi M, Naimi E, Mohammadi S et al . Obstacles of Clinical Education and Strategies for the Improvement of Quality of Education in Yasuj University of Medical Sciences . J Res Dev Nurs Midw. 2014; 11 (2) :95-101
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-632-fa.html
مقیمی مسعود، محمدحسینی سیما، کریمی زهره، مقیمی محمدعلی، نعیمی ابراهیم، محمدی سمیه و همکاران.. موانع آموزش بالینی و ارائه راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج . Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1393; 11 (2) :95-101

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-632-fa.html


1- ، hossini3270@yahoo.com
چکیده:   (24007 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزش آموزش بالینی ایده آل در توسعه فردی و حرفه ای، همچنین مهارت های پرستاری بالینی غیر قابل انکار است. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی موانع آموزش بالینی و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقای کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. 
 روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی– تحلیلی و مقطعی روی 108 دانشجوی پرستاری که حداقل یک ترم کارآموزی را گذارنده بودند، در سال 1389به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته (81/.=r) و حاوی سئوالاتی در حیطه مشخصات فردی و موانع موجود در یادگیری مهارت های بالینی بود. پرسشنامه ها پس از تکمیل با نرم افزار SPSS-17  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته ها: مهم ترین موانع از دیدگاه دانشجویان در یادگیری بالینی، عدم بیان اهداف آموزشی(9/85 درصد)، عدم حفظ نظم و انضباط توسط دانشجو(8/77 درصد)، مناسب نبودن زمان کارآموزی(6/66 درصد)، عدم ارتباط مناسب دانشجو با کارکنان بخش(1/62 درصد) و همچنین بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در مورد اهمیت سوابق آموزشی مربی تفاوت معنی‌دار وجود داشت(001/0 P<)، اما بین دیدگاه دانشجویان با مشخصات دموگرافیک آنان ارتباط معنی داری وجود نداشت.
 نتیجه گیری: در هر چهار حیطه آموزش بالینی موانع مهمی وجود دارد که می تواند بر روی سطح مهارت عملی دانشجویان موثر باشد. بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسئولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی مناسب از جمله امکانات و تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 310 kb]   (2251 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Research Development in Nursing & Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb