دوره 12، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1394 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 29-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askaryzadeh Mahani M, Soleimani L, Zafarnia N, Miri S. Correlation of Self–Efficacy and Mental Health with Academic Achievement of Students in Bam Nursing School. J Res Dev Nurs Midw. 2015; 12 (2) :29-37
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-775-fa.html
عسکری زاده ماهانی مریم، سلیمانی لاله، ظفرنیا نیلوفر، میری سکینه. ارتباط باور خودکارآمدی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری بم . Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1394; 12 (2) :29-37

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-775-fa.html


1- ، m_askarymahani@yahoo.com
چکیده:   (20320 مشاهده)

زمینه و هدف: خودکارآمدی، اشاره به درک افراد در ارتباط با توانایی انجام وظایف در موقعیت های مختلف دارد. باورهای خودکارآمدی می­توانند تاثیرات مثبت و منفی بر روی سلامت روانی افراد داشته باشند. دانشجویان هر جامعه آینده سازان آن جامعه محسوب می شوند، از این رو توجه به ابعاد سلامت روانی آنان نیز تاثیر بسزایی در سلامت روانی کل جامعه دارد. هدف این مقاله، تعیین ارتباط خودکارآمدی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری بم بود.

    روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه­ای بود که بر روی کلیه دانشجویان پرستاری واجد شرایط در سال 1390 انجام شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه  استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر­­، چک لیست نشانه­ها (جهت سنجش آسیب­های روانی)و جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از میانگین کل نمرات در زمان انجام پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس یکطرفه وضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 6/3 درصد از دانشجویان دارای باور خودکارآمدی ضعیف­­، 8/84 درصد دارای باور خودکارآمدی متوسط و 5/11 درصد دارای باور خودکارآمدی قوی بودند. در زمینه نمره ابعاد مختلف سلامت روان­، بیشترین میانگین نمره مربوط به ابعاد روان گسسته- گرایی (جامعه ستیز بودن) و افسردگی با مقدار 21/4 و کمترین آن مربوط به وسواس اجبار با مقدار 43/3 بود. در زمینه ارتباط سلامت روان با باور خودکارآمدی، وضعیت سلامت روان افراد دارای باور خودکارآمدی قوی بهتر از دانشجویان دارای باور ضعیف و متوسط بود. ضریب همبستگی بین سه متغیر معدل با میانگین نمره خودکار­آمدی(062/=,r 44/0=  (pو سلامت روانی (044/=,r 96/0=  (p در هیچ موردی ارتباط معنی­داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته­های پژوهش، دانشجویان از سلامت روان و پیشرفت تحصیلی مطلوبی برخوردار نبودند و انجام مداخله برای ارتقای سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی بر اساس تئوری خودکارآمدی ضروری به نظر می­رسد.

متن کامل [PDF 917 kb]   (3381 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Research Development in Nursing & Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb