Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
J Res Dev Nurs Midw
Medical Sciences
http://nmj.goums.ac.ir
1
admin
2588-3038
10.52547/jgbfnm
en
jalali
1389
8
1
gregorian
2010
11
1
7
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان رضایتمندی بیماران بستری از خدمات پزشکی و پرستاری در بیمارستان
Patients’ Satisfaction from Medical and Nursing Services in Khatam Alanbia Hospital in Iranshahr, 2010
Original Article
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong><strong><i>میزان رضایتمندی بیماران یک معیار مهم برای ارزیابی کیفیت مراقبتهای بهداشتی است و اطلاعات مهمی را از نظر برآورده شدن نیازها، ارزشها و انتظارات مددجویان در اختیار ما قرار می دهد. هدف از این تحقیق تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری دربیمارستان خاتم الانبیاء (ص)ایرانشهر در سال 1389 می باشد. </i></strong></p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong><strong><i>این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که اطلاعات آن بوسیله پرسشنامهای مشتمل بر2قسمت (مشخصات بیمار و سطح رضایت بیماران ازخدمات پزشکی و پرستاری) مورد مطالعه قرار گرفته است. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت . تعداد نمونه 200 نفر بودند که بصورت آسان از بین بیماران در حال ترخیص در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)ایرانشهر انتخاب شدند، میزان رضایت بیماران با استفاده از مقیاس درجه بندی لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار </i></strong><strong><i>SPSS </i></strong><strong><i>و روشهای آماری توصیفی و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید . </i></strong></p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong><strong><i>یافته ها نشـان دادند که </i></strong><strong><i /></strong><strong><i>41 درصد بیماران از خدمات پزشکی راضی ،5/21 درصد تا حدودی راضی و 5/37 درصد ناراضی بودند </i></strong><strong><i /></strong><strong><i>. در رابطـه با رضایت از خدمات پرستاری ، </i></strong><strong><i /></strong><strong><i>57 درصد بیماران راضی ،5/16 درصد تا حدودی راضی و 5/26 درصد ناراضی می باشند. همچنین بین متغیرهـای جنس، سن ، سطح تحصیلات،داشتن بیمه بیماران با رضایت از خدمات پزشکی و پرستاری ارتباط معنی دار (001/0= </i></strong><strong><i>p </i></strong><strong><i>)وجود داشت </i></strong><strong>. </strong></p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong><strong><i>یافته ها نشان می دهد که نارضایتی در بین بیماران، از خدمات پزشکی و پرستاری کماکان وجود دارد . بیشترین نارضایتی بیماران مربوط به میزان اطلاعات داده شده توسط پزشک در مورد بیماریشان و توضیح درباره انجام اقدامات پرستاری قبل از انجام آن مـی باشد </i></strong><strong><i>. </i></strong><strong><i>لذا باید در بهبـود روند ارتباط بین پزشک و بیمـار تدابیر لازم را اتخاذ نمود. </i></strong></p>
<p> <strong> Background and Objective </strong>: Patients’ satisfaction is an important criterion which can be a good scale to measure and evaluate medical services quality, and can give us some information about fulfillment of patients’ needs expectations and wishes .We conducted this study to investigate the patients’ satisfaction from medical and nursing services. </p><p> <strong> Material and Methods: </strong>In this descriptive and cross- sectional study, the data was collected by a questionnaire including two sections of demographic data and satisfaction level from medical and Nursing services.The subjects are 200 patients selected by easy sampling method, at the time of discharge from hospital. Satisfaction level was measured by likert scale. The data was analyzed using descriptive statistics and chi-square. </p><p> <strong> Results: </strong>The findings show that the patients are satisfied (41%), almost satisfied (21.5%) and unsatisfied (37.5%) from medical services. About satisfaction from nursing services, 57% of the patients were satisfied, 16.5% of them almost and 26.5% rarely satisfied. There was significant relation between variables such as sex, age, education degree and having insurance and satisfaction from medical and nursing services. </p><p> <strong> Conclusion </strong>: The highest percentage of unsatisfied patients was related to lack of giving information by physicians about the disease and Nursing interventions measures. Interaction behavior between medical staff and patient has an effective impact on patients’ recovery and increase patients’ satisfaction therefore, the necessary measures should be taken to improve communication between patient and physician. </p>
رضایتمندی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری،بیماران بستری،بیمارستان
Satisfaction, Medical & Nursing Services.
33
41
http://nmj.goums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=1
tahmineh
salehian
تهمینه
صالحیان
tahminehsalehian@yahoo.com
1003194753284600242
1003194753284600242
Yes
دانشکده پرستاری
faranak
safdari dah cheshmeh
فرانک
صفدری ده چشمه
1003194753284600243
1003194753284600243
No
دانشکده پرستاری
arezoo
pirak
آرزو
پیرک
1003194753284600244
1003194753284600244
No