زمینه و هدف: نوجوانیدورهای بحرانی از زندگی است و اختلالات اضطرابیدراین دوران شیوع بالایی دارد، اما کسب مهارت- های خاص می تواند درکاهش آن موثر باشد و سلامت روانی افراد را تامینکند. پژوهش حاضربا هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های مقابله با اضطراب بر میزان رضایت از زندگی دانش آموزان دبیرستانی دختر شهر گرگان در سال 1389 انجام شد.
روش بررسی : این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 60 نفر از دانش آموزان دبیرستانی دختر در شهرستان گرگان انجام گردید . ابتدا پرسشنامه ای مشتمل بردو بخش دموگرافیک و رضایت از زندگی دینر توسط دانش آموزان دختر که به روش آسان انتخاب شدند تکمیل گردید. نمونه ها بر حسب شرایط ورود انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله کلاس های آموزش مقابله با اضطراب تشکیل گردید. برای مقایسه میانگین ها از آزمونهای تی زوجی و تی مستقل استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد در گروه مداخله بین میانگین نمره رضایت از زندگی قبل و بعد از آموزش با 028/0 = P اختلاف معنی دار بود، اما درگروه کنترل اختلاف معنیداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: کسب مهارت های مقابله با اضطراب میتواند باعث افزایش میزان رضایت از زندگی گردد، لذا می تواند نوجوانان را در مقابله با بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی توانمند سازد .
کلید واژه ها: آموزش، مهارت، اضطراب، رضایت از زندگی، دانش آموزان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |