دوره 11، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 37-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، hasheminasab1360@gmail.com
چکیده:   (23553 مشاهده)
زمینه و هدف: کاربرد روش های مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی از تغذیه مناسب و سلامت زنان باردار اهمیت زیادی دارد. لذا این پژوهش به مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و بحث گروهی در ارتقای سطح آگاهی زنان باردار میپردازد.
 روش بررسی: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1388 در 8 روستای شهرستان گرگان انجام شد جامعه پژوهش به صورت خوشه ای و نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند که شامل 110 نفر زن باردار بود. 52 نفر در روش سخنرانی و 36 نفر در بحث گروهی. پرسشنامه سنجش آگاهی شامل 22 سئوال پژوهشگر ساخته بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 647/0 تایید گردید. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون، تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد. 
 یافته ها: میانگین سنی زنان باردار در گروه سخنرانی 13/5±65/24، در بحث گروهی 481/4± 56/23 بوده و میزان تحصیلات‌گروه سخنرانی حداکثر 5/86 درصد در حد راهنمایی و در گروه بحث گروهی حداکثر 4/94 درصد در حد راهنمایی بود. بین دو روش آموزش بحث گروهی و سخنرانی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین دو روش سخنرانی و بحث گروهی به صورت مجزا با هر یک از متغیرهای سن بارداری، سابقه بارداری و تحصیلات رابطه ای معنی دار نداشت. 
نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت که آگاهی زنان باردار با برنامه های متداول آموزشی موجود در سیستم بهداشتی کافی بوده و لازم است در خصوص روش های کسب و ارتقای انگیزه و رفتارهای سالم در این گروه تحقیق و برنامه‌ریزی های آموزشی لازم صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 396 kb]   (2763 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.